خرید از سراسر دنیا


» معرفی کتاب / کار

معرفی کتاب / کار

معرفی کتاب / کار

مشخصات کتاب

عنوان: کار

نویسنده: لارس اسوندسن

کپشن های خاص در مورد حسادت برای پست اینستاگرام مطلب مرتبط کپشن های خاص در مورد حسادت برای پست اینستاگرام

ترجمه: فرزانه سالمی

انتشارات: گمان

کتاب کار با نام اصلی Work نوشته لارس اسوندسن است که دغدغه اصلی نویسنده در آن معنای کار می باشد. لارس در این کتاب بیشتر از هر چیزی به جنبه اگزیستانسیالیستی کار می‌پردازد و به خواننده کمک می‌نماید تا از دیدگاهی متفاوت و جدید به موضوع کار نظر بیندازد.

لارس اسوندسن، فیلسوف اهل کشور نروژ و استاد دپارتمان فلسفه در دانشگاه برگن است و چندین کتاب مختلف او به فارسی برگردانده است.

در درجه اول، این کتاب یک کتاب فلسفی است و در آن به مقوله کار از دیدگاه فلسفی پرداخته می‌شود. خواننده در طول خواندن کتاب می‌تواند نظرات فیلسوفان متععدی مانند ارسطو، سقراط، برتراند راسل و… را در مورد کار و مسائل پیرامون آن ببیند. لارس اسوندسن در این کتاب با زبانی ساده مقوله کار را از دیدگاه‌های مختلف – با تاکید بر بعد فلسفی – ارزیابی می‌کند.

جدا از مقدمه نویسنده، کتاب کار در نه فصل نگاشته شده است :

1- تاریخچه مختصر فلسفه کار

2- کار و معنا

3- توزیع کار

4- کار و تفریح

5- مدیریت شدن

6- دستمزد

7- کار در عصر وفور

8- پایان کار؟

9- زندگی و کار

در مقدمه کتاب، لارس نگاهی گذرا به شغل پدرش – لوله‌کشی در یک کارگاه کشتی‌سازی – می‌اندازد و آن را با شغل خودش – فیلسوف بودن – قیاس می‌کند. به خواننده نشان می‌دهد که کار از گذشته تاکنون چقدر تغییر و تحول داشته است و ممکن است در آینده چه تغییراتی بکند و چند نکته هم درباره کتاب به خواننده می گوید.

مطالب دیگری هم در مقدمه، قبل از شروع مباحث اصلی کتاب گفته می‌شود. مهم‌ترین مطلبی که در این مقدمه به آن پرداخته می‌شود این پرسش است که: کار چیست و اساسا چگونه می‌توان کار را تعریف کرد؟

در فصل اول کتاب، به فلسفه کار و کار کردن می پردازد و نویسنده این موضوع را بررسی می کند که در قدیم چه نگاه‌هایی نسبت به کار وجود داشته است. چطور بعضی کار را نفرین می‌کردند و بعضی دیگر آن را تکلیفی پرمعنا می‌دانستند. در فصل دوم کار و معنا بررسی می‌شود. فصلی جالب و جذاب که ممکن است برای خواننده ارزشمندترین فصل کتاب باشد زیرا به او دیدگاهی نو پیرامون معنای کار می‌دهد:

اگر قرار باشد کار را واقعا تجربه‌ای بامعنا تلقی کنیم، باید در خود کار هم چیزی یافت شود، نوعی معنای ذاتی، نه صرفا حق‌الزحمه. (کتاب کار – صفحه ۸۲)

در فصل‌های بعدی مسائلی عنوان می‌شود که با رشد کار شکل گرفته‌اند، مانند توزیع کار، مدیریت، دستمزد دادن و موارد دیگر. دو فصل پایانی کتاب هم بسیار عالی است که در آن به خواننده نشان داده می‌شود که کار جزء لاینفک زندگی است و بهتر است بفهمیم کار چه نقشی در زندگی ما ایفا می‌کند.

درباره کتاب کار

براساس کتاب کار، امروزه انتظار ما از کار کردن بسیار بالاست و شاید همه ما به دنبال پیدا کردن معنایی بزرگ‌تر و عمیق‌تر از مفهوم کار هستیم و اگر این معنا را در کار نیابیم احتمالا به آن کار تنها به عنوان یک ابزار نگاه می‌کنیم. چیزی که شایسته منزلت و جایگاه کار نیست. ما در دنیای امروز نیازمندیم که کار معنی‌داری انجام دهیم. دوست داریم کار ما نتیجه خوبی داشته باشد. معنای خاصی به زندگی خود ما و زندگی دیگران بدهد چه‌بسا اگر این‌طور نباشد، کار، ما از زندگی خسته کند. آن را چیز عبثی بدانیم که به هیچ‌وجه سرمایه جاودانی نیست.

حتی موضوع فراتر از این است که شما با دستمزد بیشتر به کار علاقه‌مند شوید یا با پیشرفت در آن کار به رضایت برسید. کار در دنیای امروز جزئی از هویت ما به حساب می آید و ما لازم داریم خود را در کاری که می کنیم ببینیم.

ما باید در پی درکی عمیق‌تر از کاری که انجام می‌دهیم باشیم. باید به دنبال معنای کار باشیم. این کتاب شاید به ما در این مسیر کمک کند. پیشنهاد ما این است که اگر از کار خود راضی نیستید و یا گرفتار بی‌هویتی در ارتباط با کار شده‌اید، این کتاب را مطالعه کنید. قطعا نباید از این کتاب انتظار معجزه داشته باشید، اما می‌توانید انتظار داشته باشید که جرقه‌های کوچکی در دل شما روشن نماید.

منبع - کافه بوک






فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده